Toiminta

Teräsrakenneyhdistys edistää metallirakenteiden käyttöä tiedottamalla ja markkinoimalla sekä vauhdittamalla alan tutkimus- ja kehitystyötä ja koulutusta.

Teräsrakenne 3/2023 -verkkolehti

Pääkirjoitus:

Teräksen uudelleenkäyttö - fakta vai myytti

käytä tätä

"Ainoa myytti teräsrakentamisessa on se, että tulevaisuudessa voitaisiin käyttää pelkästään kierrätettyä terästä."

Luonnon monimuotoisuus tulossa osaksi
rakentamisen arkea

SLF2968

”Suomessa keskustelu tahtoo liikkua yhden asian ympärillä kerrallaan.
Rakentamisessa energiatehokkuus oli pinnalla kymmenisen
vuotta sitten. Sen jälkeen päällimmäiseksi kohosivat
hiilijalan- ja sitten myös hiilikädenjälki. Nyt isoksi teemaksi on
nousemassa luonnon monimuotoisuus, jonka huomioon ottaminen
kaikessa toiminnassa tulee olemaan osa rakentamisen arkea
jo lähitulevaisuudessa”, arvioi Teräsrakenneyhdistyksen nelivuotisen
puheenjohtajakautensa loppusuoraa jo etenevä Jyrki Kesti.

___________

Kokkolan uusi litiumjalostamo
vauhdittaa Euroopan vihreää siirtymää

kokkola2

Sibanye-Stillwater on aloittanut litiumjalostamon rakentamisen
Kokkolassa osana Keliber-litiumhankkeen ensimmäistä vaihetta.
Jalostamossa tullaan valmistamaan litiumhydroksidia, joka on olennainen raaka-aine litiumioniakuissa. Ne mahdollistavat liikenteen sähköistymisen sekä uusiutuvan energian varastoinnin ja siten fossiilisista polttoaineista luopumisen.

___________

Taajuusmuuttajakäyttöiset nosturit hoitavat siirrot pehmeästi

dekra

Nykyaikainen nosturiteknologia parantaa tarkkuutta ja turvallisuutta.
Kun nosturit liikkuvat tilanteeseen sopivalla nopeudella, myös turha odottelu vähenee.

Kirjalansalmen silta

kirjala

Hankkeen tavoitteena on parantaa teollisten yritysten toimintaedellytyksiä ja luoda viihtyisä ja turvallinen reitti saaristoon kaikille tienkäyttäjille.

__________

Siltojen laatu varmistetaan tarkalla valmistuksenvalvonnalla

kruunu

Paraisilla on aluillaan siltatyömaa, jonne alkaa lähiaikoina saapua asennettavia rakenteita. Teräsrakenteiden kokonaispaino on noin 3000 tonnia ja teräsrakenteen kokonaispituus noin 450 m. Niiden turvallisuus varmistetaan huolellisesti niin konepajalla kuin asennus-työmaalla tehtävin NDT-tarkastuksin.

__________

Loviisan asuntomessuilla korostuivat kestävä rakentaminen ja teräsvesikatot

loviisa

Tämän vuoden asuntomessut Loviisan Kuningattarenrannassa olivat menestys. Laadukkaasti ja pitkäikäisiksi suunnitellut asunnot löysivät ostajansa ja Loviisan kaupunki on tyytyväinen kävijämäärään. Yksi rakennuksille lisää ikää tuova ratkaisu on moneen kohteeseen valittu teräksestä tehty vesikatto.

Luksusveneille uutta tuulta purjeisiin Pietarsaaressa

pietar

Baltic Boat Yard rakennuttaa veneenveistämölleen huomattavaa laajennusosaa Pietarsaaren Alholmassa. Luonnon hyvinvointi koskettaa veneilijöitä läheisesti ja Baltic Yachtsin veneet pyritään myös rakentamaan mahdollisimman ympäristöystävällisesti.

Modulaarinen LYS Big Room

lys

Pysyvän rakennuksen ominaisuuksilla varustettu siirrettävä toimistotalo

__________

Pasilan ratapihoilla rakennetaan alueen ilmettä kunnioittava koulu

pasila

Keski-Pasilassa, aseman pohjoispuolella radan ja muun liikenteen puristuksessa käy kuhina. Työmaita on vierekkäin useita, ja tällä hetkellä niistä on täydessä toiminnassa hanke, jossa toteutetaan koulu vain kivenheiton päässä asemalaitureilta.

Jauhemaalaustietoa suunnittelijoille

maali3

Jauhemaalit ovat liuotinvapaita jauhemaisia maalituotteita, jotka levitetään sähköä johtavalle pinnalle paineilma-avusteisesti.

__________

Terästoimijoiden uusi edunvalvoja tuntee standardit

ari

Ari Ilomäki siirtyi syyskuussa Teräsrakenneyhdistykseen RTT:n
erityisasiantuntijan tehtävistä. EU-tason pitkäaikaisena  vaikuttajana hän jatkaa uudessakin tehtävässä erityisesti  standardoinnin kiemu-roiden parissa.

Nihdinranta kurkottelee korkeuksiin Sompasaaressa

nihti

Helsingin ydinkeskustan kupeessa, Sörnäisten ja Korkeasaaren välissä kasvaa hulppea asuinalue. Sinne nousee myös 13-kerroksi-nen asuinkerrostalo, jossa teräs on mahdollistanut valitun asuntopohjan. Talon yhteyteen tulee myös päivittäistavarakauppa, jossa teräspalkit ovat keskeinen osa runkoa

AS OY Helsingin Nihdinranta

nihti2

AS OY Helsingin Nihdinranta on SSA Rakennus Oy:n hybridirakennuskohde, joka on rakenteilla Helsingin Nihdin saarelle.

Monitoimihalli laajentaa Eurajoen liikuntamahdollisuuksia

eura

Teräsrunkoinen monitoimihalli palvelee pian liikkujia Eurajoella.  Se valmistuu ensi keväänä jäähallin viereen. Rakentaminen on sujunut tarkasti ohjelmoidulla suunnittelulla niin, että työmaalla on käytännössä vain asennettu kappaleet paikalleen tulojärjestyksessä.

Emäjoen kevyen liikenteen silta, Suomussalmi

emä

Emäjoen kevyenliikenteen silta Suomussalmella suunniteltiin Ämmän vesivoimalan yläkanavan ylittävälle kevyen liikenteen väylälle.

__________

Metsänhoito on teräksinen tapa latautua arjen kiireisiin

heikki

Kesätyö Itikan eli nykyisen Atrian Nurmon tuotantolaitoksella katkaisi pesäpallouran, kun Nurmon Jymyn nuorten SM-sarjaan pyrkivän joukkueen valmentaja vaati valitsemaan pesäpallon ja kesätyön välillä. Ahkerasta Lakeuden Alpeilla eli Seinäjoen Jouppilanvuorella tapahtuneesta harjoittelusta huolimatta myös alppihiihto jäi vain harrastukseksi. Eivätkä kesätyöt  elintarvikealallakaan vieneet nuorta miestä, vaan hän lähti lukion jälkeen Seinäjoen AMK:hon opiskelemaan rakennusinsinööriksi.  Harjoittelujaksot ja insinöörityö PPTH:lla veivät nuoren insinöörin tekemään teräsrakenteita, joiden parissa Heikki Alakarhu työskentelee nykyisinkin - nyt Nordecin Suomen monikerrosrakentamisen liiketoimintapäällikkönä.

Lue näköislehti klikkaamalla kuvaa

kansi