Toiminta

Teräsrakenneyhdistys edistää metallirakenteiden käyttöä tiedottamalla ja markkinoimalla sekä vauhdittamalla alan tutkimus- ja kehitystyötä ja koulutusta.

Teräsrakenne 1/2023 -verkkolehti

Pääkirjoitus:

Vähähiilisyydestä fossiilivapaaseen teräsrakentamiseen

tk

Arvioita "vihreän teräksen" tulevaisuudesta

Foorumi:

Mihin meillä oikeasti onkaan varaa?

tv2

”Maassamme tarvitaan nyt rakenneuudistusta, jotta voidaan rahoittaa halutut asiat. Toivon tähän maahan etenkin rohkeutta sekä tehdä uudistuksia ja investointeja että sujuvoittaa rakentamiseen liittyviä prosesseja. Suomi on nyt aivan liikaa säätelyn ja sääntelyn kultamaa”, viitoittaa tulevan eduskuntakauden haasteita Rakennusteollisuus RT:n puheenjohtajana vuoden 2023 alussa aloittanut Kreate Oy:n toimitusjohtaja Timo Vikström.

Artikkelit:

Kemissä toimii pian huipputehokas biotuotetehdas

kokotehdas

Metsä Fibren uusi biotuotetehdas Kemissä on Suomen metsäteollisuuden historian suurin investointi, arvoltaan 2,02 miljardia euroa. Se tulee toimi-maan täysin ilman fossiilisia polttoaineita.

___________

Mittava tuotantolaitos vaatii valtavan määrän suunnittelua

putkisilta

Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren Kemin uuden biotuotetehtaan suunnittelusta huomattava osa on AFRYn käsialaa. Rakenteiden suunnittelun lisäksi työhön on kuulunut monenlaista koordinointia ja koko projektin tietomallin ylläpito.

Perustuksissa ennätysmäärä paaluja

paalut

Metsä Groupin Kemin uusi biotuotetehdas lepää vahvojen perustusten päällä. Maan alta löytyy nyt muun muassa lähes 50 kilometriä teräspaaluja.

Putkisillat Torniosta

putkisilta2

Yksi massiivinen teräsrakennekokonaisuus Kemin uudella biotuotetehtaalla on putkisillat. Niitä on asennettu paikoilleen nelisen kilometriä.

__________

Soodakattila on koko biotuotetehtaan sydän

sooda

Yksi biotuotetehtaan tärkeimmistä prosessin osista tapahtuu
soodakattilassa. Kemiin valmistuvan Metsä Fibren tehtaan soodakattila
on massaltaan vaikuttava, kaikkine osineen yhteensä lähes
5000 tonnia terästä runko- ja tasorakenteissa.

__________

Sujuvalla yhteistyöllä vaativa projekti haltuun

peikko

Monen toimijan biotuotetehdasprojektissa on tärkeää, että okainen osa toimii ajallaan. Pienten alkukankeuksien kautta eikolla punnerrettiin hyvään lopputulokseen.

Sandwich-paneelit lähes kaikkiin rakennuksiin

ruukki

Isolla työmaalla osaprojektit etenevät usein limittäin. Kemissä kuorimateriaaleja tarvittiin yhtä aikaa moneen eri rakennukseen ja logistiikka vaatii huolellista suunnittelua.

Kuorirakenteet lujasti kiinni

sfs

Pieneltä vaikuttavalla osalla voi joskus olla kokonaisuudessa suuri merkitys. SFS Group valmistaa kuorirakenteiden kiinnittämiseen kiinnikkeitä, jotka on testattu huolellisesti eri olosuhteissa.

Satoja tonneja teräksisiä liitososia

anstar

Näkyvien teräspintojen lisäksi Kemiin valmistuvalla Metsä Fibren biotuotetehtaalla on rutkasti terästä vahvistuksena rakenteissaan. Anstarille kyseessä on miljoonaluokan hanke ja yrityksen koko toimitus on valmistettu kotimaassa.

Hyvin testatut maalit kestävät

tikku

Isoissa projekteissa käytetään mielellään ratkaisuja, joista on jo kokemusta ja joiden tiedetään toimivan hyvin. Myös Kemissä Metsä Groupiin kuulu-van Metsä Fibren uuden biotuotetehtaan pintoihin valittiin maaleja, joiden ominaisuudet ovat jo hyvin tiedossa.

__________

Tarkastus kulkee koko ajan matkassa mukana

kiwa

Uuden biotuotetehtaan rakentaminen on monimutkainen kokonaisuus, jossa yksi keskeinen osa on tarkastaminen. Kiwa Inspecta on ollut mukana varmistamassa, että Kemiin valmistuvan tehtaan
painelaitteet ja rakenteet toimivat kuten on suunniteltu, ja että ne täyttävät standardien ja säädösten vaatimukset.

Satamavarasto pinnoitettiin kestämään

areco

Teollisuuskohteissa pvp-elementit ovat suosittu vaihtoehto rakennusten kuoriksi. Nopea asennus, kustannustehokkuus ja kestävyys toteutuivat Kemissä uudella satamavarastolla.

Hippoksella rakennetaan laadukas
stadion Superpesikseen

hippos1

Jyväskylässä, Hippoksen alueella on pian mestarijoukkueen arvoinen peliareena. Kesällä 2023 Kirittärien käyttöön valmistuu uljas, uusi stadion, joka täyttää ylimpien sarjatasojen vaatimukset.

Teräsrakentamisella saavutetaan
katsomorakentamisessa suuria etuja

hippos2

Alkuperäinen puurakenteinen katsomo vaihtui sirommaksi ja huoltovapaammaksi teräsrakenteiseksi katsomoksi.

Tuultenristi kohoaa Tapiolan bussiterminaalin yläpuolella

tapiola

Tapiolan ytimessä jatkuu jo useita vuosia sitten alkanut yllerrys, kun aluetta uudistetaan perusteellisesti. Pääväylien isteyspaikassa, aivan paraatipaikalla, valmistuu kevään aikana toimistotalo Tuultenristi.

Projektit

Lillholmenin läppäsilta, Parainen

silta

Siltakokonaisuudessa on kaksi kiinteää 4-jänteistä betonista jatkuvaa palkkisiltaa (yhteensä 254 metriä), joiden keskellä 25 metrin jänteessä oleva, avattava vastapainoton hydraulitoiminen läppäsilta

Ruukki Express PKS, Vantaa

express

Uuden Ruukki Express-palvelukeskuksen avajaisia vietettiin 11.11.2022. Kohde sijaitsee Vantaalla osoitteessa Tulkintie 29 lähellä lentokenttää sekä Kehä III:sta ja se palvelee kattoammattilaisia.

Savilahden maisemapylväs
Viäntö, Kuopio

kuopio

Viäntö on Kuopion Savilahden Tiedelaaksoon rakennettu maisemapylväs osana sinne syntyvää valon kaavaa.

__________

Suomalainen innovaatio helpottaa teräspalkkien mitoitusta

retco

Teräspalkkien perinteinen mitoittaminen on usein hidasta ja se on myös altista mittavirheille. Tarkka, helppokäyttöinen BeamAce tuo työhön nopeutta ja luotettavuutta ja auttaa vähentämään
kalliita virheitä.

Jani Pastinen insinöörityö:
Konversiopinnoitteiden toiminta
esikäsittelyinä

jani

Korroosionestomaalauksen yhtenä tärkeimpänä osana pidetään esikäsittelyä. Yleisin käytetty esikäsittely maalattavalle kappaleelle on suihkupuhdistus. Maalattavan kappaleen muoto tai jonkin muu tekijä voi kuitenkin estää suihkupuhdistuksen käytön esikäsittelynä. Näissä tapauksissa kappale voidaan esikäsitellä kemiallisesti eli konversiopinnoittamalla.

Henkilö

Piirtävä punk-rumpali tuntee sairaalan sykkeen

punk

Tie musiikissa vei muun muassa punk-bändin rumpaliksi, ajatus piirtää