Toiminta

Teräsrakenneyhdistys edistää metallirakenteiden käyttöä tiedottamalla ja markkinoimalla sekä vauhdittamalla alan tutkimus- ja kehitystyötä ja koulutusta.

Maalaus

Terästä maalataan korroosionkestävyyden parantamiseksi sekä ulkonäöllistä syistä. Tärkeimmät maalausmenetelmät ovat märkämaalaus, jauhemaalaus, kastomaalaus sekä jatkuvatoiminen maalipinnoitus. Märkämaalauksessa maali voi olla joko liuotin- tai vesiohenteinen. Märkämaalaus voidaan suorittaa ruiskulla, siveltimellä tai telalla. Jauhemaalit ovat jauheen muodossa olevia maaleja. Kemiallisesti kovettuva jauhe levitetään useimmiten sähköstaattisella ruiskulla. Lopullinen kalvo muodostuu polttouunissa, jossa jauhe sulaa ja polymeroituu maalikalvoksi. Kastomaalauksessa maalattavat kappaleet upotetaan maalialtaaseen joko yksitellen, nipussa, kastelutelineessä tai pienimmät kappaleet verkkokorissa tai vastaavassa. Jatkuvatoimisessa maalipinnoituksessa valmistetaan maalipinnoitettuja teräsohutlevykeloja, joissa maalaus tapahtuu isoilla teloilla, jonka jälkeen maali kovetetaan uunissa. Maalipinnoitetusta teräsohutlevystä valmistetaan erilaisia profiileja muovaamalla.

Maalit koostuvat pääasiassa sideaineista, pigmenteistä, liuottimista sekä täyte- ja apuaineista. Maalityyppejä on yleisesti useita: polyvinyylideenifluoridi, polyuretaanit, polyesterit, akryylit, epoksit, vinyylimaalit, kloorikautsu ja silikonimaalit. Maali on joko yksi- tai kaksikomponenttinen ja kuivuminen tapahtuu joko ilman, kosteuden, lämmön tai kemiallisen reaktion kautta maalityypistä riippuen. Maalien ominaisuudet riippuvat maalin koostumuksesta ja kestävyysominaisuuksissa on suuriakin eroja eri maalityyppien välillä. Kaikilla maalausteknologioilla on omat testausstandardit ja -käytännöt. Maalisysteemi ja maalausmenetelmä valitaan käyttökohteen ja sen asettamien vaatimusten perusteella.

Teräsrakenteiden palosuojamaalaus TRY 2017
4.4 MB, päivitetty 30.9.2020