Teräsrakenne 2/2023 -verkkolehti

Pääkirjoitus:

Rakentamisessa on paljon mahdollisuuksia päästöjen vähentämiseen

käytä tätä

Lue Teräsrakenneyhdistyksen kannanotto

Maapallomme vaatii nopeita ratkaisuja

ruuska

”Kiinteistö- ja rakennusalan vaikutus luonnon, ympäristön ja ilmaston tilaan sekä materiaalien käyttöön on valtava. Kun ilmastonmuutos ja luontokato etenevät raporttien mukaan oletettuakin nopeammin ja alalla käytetään resursseja enemmän kuin olisi oikeasti mahdollista, toimialalla tarvitaan heti näkyvästi vaikuttavia toimenpiteitä sen rinnalla, että tehdään asioita, joista hyödytään tulevaisuudessa”, linjaa Green Building Council Finlandin toimitusjohtaja Antti Ruuska.

Artikkelit:

Kotkan Kantasatamaan kasvaa upea keidas opiskelijoille ja tapahtumille

kampus

Kotkan satama on tunnetusti eläväinen alue, jota kehitetään nyt vauhdilla. Aivan Kantasataman ytimeen rakennetaan vierekkäin moderni kampusalue sekä Satama Areena, jossa tullaan järjestämään monenlaisia tapahtumia.

Xamk - Uusi Kotkan kampus

xamk

Arkkitehti halusi suunnitella ja toteuttaa Kotkan kantasatamaan innostavan
uuden oppimisympäristön, joka antaisi hyvät edellytykset vuorovaikutteiselle oppimiselle ja opiskelulle.

Tapahtumakeskus Satama Areena

areena

Satama Areena sijoittuu Kantasatamaan, vanhan ruutukaavakaupungin
rajalle.

Koko kylän keskus

lamminrahka

Kangasalle Lamminrahkan alueelle toteutetaan koulukeskus, onka ensimmäinen osa, eli pienten lasten yksikkö, on valmistumassa kesällä. Koulukeskuksen arkkitehtuuri on tyylikästä ja samalla huomattavan
vaativaa rakentaa.

Moderni logistiikkakeskus rakennetaan palvelemaan käyttäjää

ilves

Logicenters rakennuttaa Nurmijärven Ilvesvuoressa suurta logistiikkakes-kusta. Ympäristöarvot on huomioitu alusta lähtien ja projekti on edennyt tehokkaasti.

Verkkosaaressa kelluu pian teräsrunkoisia koteja

leena

Veden päälle rakentaminen on rantautumassa Suomeen. Kelluvien talojen pitää olla keveitä ja rakenteiden pitää kestää vaativia olosuhteita.  Sen vuoksi teräs on niihin paras runkomateriaali.

We Land on Ruoholahden uusi maamerkki

we

Helsingin Ruoholahti on liikenteen solmukohta, jota meri ympäröi joka puolelta. Alue on jo melko tiukaksi rakennettu, mutta paraatipaikalle on vielä saatu soviteltua toimistotalo, josta tulee Suomen suurimpia.

We Land - myös tulevaisuuden toimitilatarpeita palveleva toimistorakennus

we2

We Land on suunniteltu vastamaan tämän päivän ja tulevaisuuden toimitilatarpeisiin.

Moderneja toimitiloja joukkoliikenteen solmukohdassa

aura

Hurjaa vauhtia kehittyvä Ilmala on oiva sijainti yritysten kotipesäksi. Muuntojoustavat toimistotilat Ilmalan Aurassa valmistuvat käyttöön vuoden 2024 aikana.

Linjakas Ilmalan Aura

aura2

Komeasti kaupunkimaisemaan sijoittuvasta Ilmalan Aurasta rakentuu linjakas 5-kerroksinen toimitalo.

Merikaapelin valmistukseen massiivinen investointi

prys

Kirkkonummella rakennetaan hyvää vauhtia Prysmian Groupin uusia kaapelinvalmistuksen tuotantotiloja. Investoinnin myötä aiempi kapasiteetti yli kaksinkertaistuu. Uudella konseptilla tuotetut esiporatut teräsrakenteet ovat keskeisessä roolissa laajennuksen eri osien toteutuksessa.

Projektit

Clas Ohlson, Vaasa

clas

Julkisivujen päämateriaaliksi valikoitui Cor-Ten-pintainen elementti joka ajan saatossa saa lämpimän ja elävän julkisivupinnan.

Iisalmen uimahalli

iisalmi

Iisalmen keskustassa Kankaan liikunta-puistossa olevan 1974 rakennetun ja 1996 laajennetun uimahallin korjaustarpeen todettiin kaupungin teettämien selvitysten perusteella olevan niin suuri, että Iisalmen kaupunki päätyi rakentamaan kokonaan uuden uimahallin.

Lipporannan parkki, Oulu

lippo

Ruudukkoon perustuva julkisivuarkkitehtuuri on yksinkertaista jakaa sopivan kokoisiksi elementeiksi.

Kuumasinkitty teräs kiertotaloudessa

sinkki2

Kiertotalouden tavoitteena on uudelleenkäyttää jo olemassa olevaa pääomaa.

Lietoon Euroopan ympäristöystävällisin kuumasinkityslaitos

lieto

Aurajoki Oy rakentaa uuden täysin hiilineutraalin kuumasinkitys-laitoksen Lietoon. Uuden kuumasinkityslaitoksen rakentaminen on merkittävä panostus alan viimeisimmän tekniikan hyödyntä-miseen sekä puhtaampaan tulevaisuuteen.

Teräs turvaa Suomea

aita

Rajavartiolaitos on aloittanut itärajan esteaidan pilottivaiheen rakentamisen. Rakentamisesta päätettiin vuonna 2022, kun nähtiin tarpeelliseksi tehostaa rajavalvontaa. Näkyviltä osiltaan pääosin teräsrakenteista koos-tuva esteaita parantaa rajaturvallisuutta ja häiriötilanteiden hallintaa. Kaikkiaan rakentaminen kestää nelisen vuotta.

Henkilö

Insinöörin tarkkuudella maailman kärkikastiin

arto

Muutto Pohjois-Pohjanmaan jokimaisemista Savon järviseudulle johti insinöörin hurahtamisen soutamiseen. Lama puolestaan vei siltasuunnittelijan ensin tutkijaksi ja sitten teollisuus- ja energiarakentamisen projekteihin rakennuttajaksi. Tänä päivänä Arto Tenhovuori on taas Pohjois-Pohjanmaalla, mutta edelleen projektinjohtajana teollisuus- ja energiahankkeissa. Soutuharrastukseen uuden ulottuvuuden on tuonut sisäsoutu, jossa Tenhovuori kuuluu ikäluokkansa Suomen ja maailman huippuihin.

Lue näköislehti klikkaamalla kuvaa

terasrakenne 2023-02 kuva kannesta