Viisikymppinen edunvalvoja

Mikä on nykyään Teräsrakenneyhdistyksen kaltaisten edunvalvojien rooli? Varsin usein tässä hektisessä bisnespainotteisessa yhteiskunnassa ei edunvalvonta saa sen ansaitsemaa arvostusta. Oli sitten kysymys eurooppalaisesta tai kansallisesta lainsäädännöstä sekä määräyksistä, ei monesti ajatella mitä niiden takana on. Ohjeet rakentamiseen tulevat lakeina, asetuksina, standardeina, rakentamismääräyksinä tai normeina. Ne tulevat tarpeeseen, kun esimerkiksi myynti, tuotanto tai asennustoiminta niitä kaipaa.

Teräsrakenneyhdistys on toteuttanut teräksen käytön edistämistä ja jäsenten edunvalvontaa alaan liittyvällä tiedotustoiminnalla, koulutuksella ja teknisellä neuvonnalla.  Olemme myös osallistuneet tutkimus- ja kehitysprojektien toteutukseen ja alaa koskevien rakentamismääräysten ja standardien kehittämiseen sekä ylläpitäneet näiden toimintojen edellyttämiä kansainvälisiä yhteyksiä. Näitä kaikkia edunvalvontaan liittyviä asioita olemme tehneet jäsentemme eduksi jo 50 vuotta. Jäsenillämme on ollut myös mahdollisuus kommentoida tai antaa lausuntoja toimialamme ohjeista ja määräyksistä. Jos emme ole jäseniämme aina saaneet tavoitettua, olemme lausuneet ja kommentoineet heidän puolestaan ja siten tukeneet jäsenyritystemme liiketoimintaa.

Teräsrakentaminen on kehittynyt miljardin arvoiseksi liiketoiminnaksi 50 vuoden olemassaolomme aikana. Itse tutustuin teräkseen jo 80-luvun loppupuoliskolla nuorena miehenä kattourakoitsijan leivissä. Jo silloin muun muassa ohutlevyteknologia oli Euroopan kehittyneintä täällä Suomessa. Ensimmäisiä poimulevyjen laskentaohjelmia oli jo silloin käytössä ja työmaalla ihmeteltiin miten gerber-jatkoksen keskimmäinen pelti voi olla niin ohutta. Vasta myöhemmin opiskelujen aikana ymmärsin mitä tarkoittaa momentin nollakohta kentässä ja miksi niveljatkos ei ollutkaan tuella.

90-luvun loppupuolella sain ensimmäiset kokemukset myös teräksen vientikaupasta. Viennin osuus teräsrakentamisessa on aina ollut merkittävä ja suomalainen teknologia niin suunnittelu- kuin tuotekehityspuolella on ollut avaimena tähän kehitykseen. Olemme aina osanneet standardeja hyödyntäen optimoida teräsrakenteet kilpailijoita paremmin kehittämällä innovatiivisia runko- ja julkisivuratkaisuja. Ensimmäinen vientiprojektini oli termorankaelementtien toimitus Moskovaan 100 metriä korkeaan toimistotaloon. Siinä oli venäläisillä insinööreillä ihmettelemistä, kun SNIP-normit eivät ohutlevystä olleet kuulleetkaan. Moneen kertaan saimme todistella, että kyllä ne siellä seinällä pysyvät kovemmallakin tuulella.

Haluan TRY:n puolesta lämpimästi kiittää vanhoja ja uusia jäseniämme, jotka ovat mahdollistaneet Teräsrakenneyhdistyksen toiminnan kuluneen 50 vuoden aikana. Olemme tuottaneet tuhansia sivuja materiaalia käyttöönne niin teknisten julkaisuiden, oppikirjojen, ohjeiden kuin myös Teräsrakenne-lehden muodossa. Tulemme jatkamaan tätä edunvalvontaa myös tulevaisuuden muuttuvassa maailmassa, jossa kohtaamme uusia haasteita kuten vaikkapa kestävässä rakentamisessa. Teräs onneksi kestää mitä vaan!

Timo Koivisto, toimitusjohtaja, Teräsrakenneyhdistys ry