TIEDOTE: Työttömyyspäivärahan omavastuuajan poistaminen

Janne Tähtikunnas (janne.tahtikunnas a tryry.fi), 3.4.2020

Lomautetut ja irtisanonut työntekijät saavat työttömyyspäivärahaa ja työmarkkinatukea heti ensimmäisestä päivästä alkaen, kun nykyinen 5 päivän omavastuuaika poistetaan.

Työttömyyspäivärahan saannin edellytyksenä oleva palkansaajan työssäoloehto lyhennetään 13 viikkoon nykyistä 26 viikosta. Lisäksi lomautuksen perusteella maksettava työttömyyspäiväraha ei kuluta työttömyyspäivärahan 300 tai 400 päivän enimmäismaksuaikaa.

Lakiesitys hyväksyttäneen ensi viikolla. Se tulee voimaan taannehtivasti 16.3.2020 alkaen.

Poikkeussäännökset ovat voimassa 6.7.2020 asti.