Päivitetty kansallinen tulkinta rakenteellisten teräs- ja alumiinikokoonpanojen harmonisoidun tuotestandardin SFS-EN 1090-1+A1:2012 soveltamisalasta

Suvi Papula (suvi.papula a tryry.fi), 12.4.2021

CE-merkintä on pakollinen rakenteellisille teräs- ja alumiinikokoonpanoille harmonisoidun tuotestandardin EN 1090-1 perusteella, kun tuote on standardin soveltamisalan piirissä. Valmistajan vastuulla on varmistaa, kuuluuko teräs- tai alumiinikokoonpano, huomioiden sen suunniteltu käyttötarkoitus, kyseisen tuotestandardin soveltamisalaan. Yksiselitteistä, virallista ja koko Euroopan kattavaa tulkintaa harmonisoidun tuotestandardin EN 1090-1 soveltamisalaan kuuluvista tuotteista ei ole olemassa. Siksi on laadittu suomalainen tulkinta, josta on julkaistu nyt päivitetty versio rakennusalan yhteisellä harmonisoitujen tuotestandardien haku- ja tiedotesivustolla https://www.henhelpdesk.fi/

Tarkempaa tietoa löytyy Metsta:n sivuilta: https://metsta.fi/standardin-sfs-en-1090-1-a12012-soveltamisalan-tulkinta/