Rakentamisen ohjeet

Tälle sivulle kootaan tärkeitä rakentamisen ohjeita tai linkkejä tärkeisiin ohjeisiin.

Uusia kohteita saa ehdottaa ja vanhentuneista linkeistä otetaan mielelään vinkkejä vastaan.

YM Rakenteiden lujuus ja vakaus

YM Teräsrakenteet, ohjeet 2019

Teräsrakenteiden palosuojaohje 2017

Rakentamisessa käytettävät kuntakohtaiset lumikuorman ominaisarvot maassa:

Lumikuormat4
149 KB, päivitetty 22.10.2018
Lumikuormat4
60 KB, päivitetty 22.10.2018

Ympäristöministeriön asetuksessa 6/16 on esitetty käytettävä lumikuorman minimiarvo maanpinnalla. Rakennuksen mitoituksessa käytettävän lumikuorman määrittää suunnittelija asetuksen 6/16 ja käytettävän mitoitusohjeen mukaisesti.

Yllä olevat taulukoissa esitetyt tiedot on kerätty kirjallisuuslähteistä (RIL) sekä kuntien julkisista tiedostoista. Tiedoissa saattaa olla virheellisyyksiä tai niihin saattaa tulla muutoksia, joten lumikuorman ominaiskuorman arvo kannattaa varmistaa kunnan rakennusvalvonnasta.