KOY Espoon Luhtaparkki on kaupunkikuvallisesti tärkeä


Pysäköintilaitos rakennustyyppinä on yleistymässä osaksi asuinkerrostalokorttelia ja asukkaiden päivittäistä arkiympäristöä. Keskitetty pysäköintiratkaisu erillisessä rakennuksessa mahdollistaa asuinkortteleille vehreämmät maanvaraiset pihat kansipihojen sijaan ja helpottaa hulevesien hallintaa tontilla. Lisäksi  pysäköintirakennuksen huolto on kansipihan alla sijaitsevaa pysäköintihallia yksinkertaisempaa. Pysäköintilaitoksen suunnittelua ohjaavat tarkat tekniset reunaehdot, joiden puitteissa on toki mahdollista tehdä myös kiinnostavaa ja omaleimaista arkkitehtuuria.

Kiinteistö Oy Espoon Luhtaparkki toimii sekä pysäköintilaitoksena että asuinkorttelin melu- ja pienhiukkasmuurina Länsiväylän ja Haukilahdentien suuntaan. Rakennuksen katto on rampin osuudelta loiva, muuten tasakatto. Kattoaluetta ei tieliikennemelun takia voida käyttää oleskeluun, joten sinne on sijoitettu viherkaton lisäksi laaja aurinkopaneelikenttä, jonka tuottama sähkö hyödynnetään sähköautojen latauksessa.

Rakennuksen arkkitehtuurin voimakkain elementti ovat metallijulkisivut, joissa vaihtelevalla rytmillä toistuu kolme eri taitepaneelityyppiä. Kukin paneelityyppi on taivutettu 1500 mm leveästä alumiiniaihiosta erilaisella taitekulmalla. Paneelien leveydet ovat 800, 1100 ja 1250 mm taitekulman mukaan. Paneelit on ladottu vapaalla rytmillä siten, että alakerroksissa on enemmän kapeaa paneelityyppiä ja yläkerroksissa leveämpää tyyppiä. Julkisivujen suunnittelu on tehty yhteistyössä Sweco rakennesuunnittelun sekä teräsrakenneurakoitsija Lai-Teräs Mäkinen Oy:n kanssa. Sisäpihan suuntaan julkisivut ovat umpinaisia, Haukilahdentien, Länsiväylän ja Niittysillankäytävän suuntiin perforoitua alumiinilevyä. Näin on saavutettu sekä melun- ja pienhiukkasten hallinta että avoimen autosuojan vaatimukset savunpoiston mahdollistamisesta.

Kaupunkikuvallisesti kokonaisuus on näkyvällä paikalla, ja rakennuksen suuresta koosta huolimatta se on taitteisuutensa ansiosta mittakaavaltaan ympäristöönsä sopiva. Julkisivujen metalliväri on valaistusolosuhteiden suhteen muuntuva ja vaihtelevan perforoinnin ansiosta elävä. Rakennuksen julkisivuihin oman tärkeän lisänsä tulevat jatkossa tuomaan köynnöskasvit, joita on istutettu kaikkien julkisivujen vierille, ja jotka etelän puolella voivat kasvaa koko viiden kerroksen korkeuteen asti. Ympäröivä asuinkortteli on vasta rakentumassa: kaksi asuinkerrostaloa kuudesta on jo noussut  harjakorkeuteensa. Asuinrakennusten pääasiallinen julkisivumateriaali on tiili. Pysäköintirakennukseen haluttiin kuitenkin valita korttelin muista rakennuksista poikkeava julkisivumateriaali, joka kestää vaihtelevat sääolosuhteet lämmittämättömässä rakennuksessa sekä sallii teknisiltä ominaisuuksiltaan myös viherrakentamisen julkisivuissa.

Elina ModeenArkkitehti SAFAONE Architecs Oy

Rakennesuunnittelu

KOy Espoon Luhtaparkki on Espoon Niittykummussa sijaitseva 5-kerroksinen pysäköintilaitos, joka valmistui elokuussa 2024. Kyseessä on kylmä pysäköintilaitos, jonka pituus on noin 80 m ja kokonaiskorkeus maanpinnasta noin 20 m. Luhtaparkki on perustettu 300 x 300 mm sulfaatinkestäville teräsbetonilyöntipaaluille, ja se sijoittuu maastoluokkaan II. Alapohjarakenteena toimii 300 mm paksu maata vasten valettu kantava teräsbetoninen paalulaatta, joka on jaettu liikuntasaumoin neljään osaan. Muutoin rakennus on jaettu liikuntasaumalla kahteen eri jäykistyslohkoon, joiden jäykistys on hoidettu itsenäisesti. Rakennuksen kantavina pystyrakenteina toimivat teräsbetonielementtipilarit ja -seinät, jotka ovat Parma Consolis Oy:n suunnittelemat. Välipohjarakenteena pysäköintitasojen välillä on kuorilaatastojen ja pintavalun muodostama liittorakenne. Kantavana yläpohjana toimii bitumikermillä vedeneristetty liittorakenne (kuorilaatta + pintavalu).

Pysäköintilaitoksen kummassakin päädyssä on elementtirakenteinen porrashuone, joista toinen on varustettu hissillä ja näin ollen puolilämmin. Kevytrakenteiset ulkoseinät, jotka kohteessa ovat perforoituja polttomaalattuja metallilevyseiniä, eivät muodosta ilma-, lumi- tai vesitiivistä julkisivua mm. ilmanottoaukkojen vuoksi. Julkisivupaneelit ovat kiinnitetty kantavaan, kuumasinkittyyn teräsrunkoon (RHS 70x70x3 mm, pystyjako k/k noin 1950 mm), joka puolestaan on kiinnitetty kantaviin holveihin. Julkisivurakenteen detaljointi ja toteutussuunnittelu on tehty yhteistyössä teräsrakenneurakoitsija Lai-Teräs Mäkinen Oy:n kanssa.

Luhtaparkista löytyy myös kolme teräskatosta, jotka on sijoitettu sisäänkäyntiovien yläpuolelle. Katosten kantavana profiilina on käytetty kuumasinkittyä 80x80x5 mm putkiprofiilia. Käyttöturvallisuuden varmistamiseksi Luhtaparkissa on ajoramppien kohdalla ja välipohjien reunoilla teräksiset törmäyskaiteet. Törmäyskaiteet suunniteltiin RIL 201-1 Liite B:n mukaan neljälle eri kuormalle ja tömäystapaukselle, jotka ovat mahdollisia kyseisen pysäköintilaitoksen sisällä.

Cecilia NordqvistOsastopäällikköSweco Finland Oy

Hankkeen tiedot:

KOY Espoon Luhtaparkki, Niittyportti 10, 02200 Espoo

Viisikerroksinen pysäköintirakennus, bruttoala 7800 brm2, 230 autopaikkaa, valmistunut 8/2024

Tilaaja KOy Luhtaparkki

Olli Metsäranta, Skanska Talonrakennus Oy

Rakennuttaja Skanska Talonrakennus Oy

Jaakko Jakobsson, projektipäällikkö

Pääurakoitsija Skanska Talonrakennus Oy

Tuomo Pikkusilta, vastaava työnjohtaja

Petteri Kärki, työpäällikkö

Oskari Houni, tuotantoinsinööri

Työnjohtajat Sami Hokkanen, Sami Laasala, Simo Mesimäki

Pää- ja arkkitehtisuunnittelu ONE Architects Oy

Pääsuunnittelija Jaakob Solla, arkkitehti SAFA

Arkkitehtisuunnittelija Elina Modeen, arkkitehti SAFA

Arkkitehtisuunnittelun työryhmä Jussi Virkki, Tapani Eronen, Anne Routaniemi, Janne Hänninen, Aurora Solla, Nea Nyholm, Riikka-Maija Pihlaja

Rakennesuunnittelu Sweco Finland Oy

Cecilia Nordqvist

Teräsrakenneurakointi julkisivut Lai-Teräs Mäkinen Oy

Markku Mäkinen, Sami Mäki

Betonirakenneurakointi Parma Consolis Oy

Pasi Pekonen

Teräksiset törmäyskaiteet

Karkkilan Lava- ja Teräsrakenne Oy

Rakennustöiden valvonta Relea Oy

Kari Lehtinen

Maisema-arkkitehtisuunnittelu Maisemakonttori Oy

Anu Virtanen

Akustinen suunnittelu Sitowise Oy

Petteri Laine

LVIA-suunnittelu Entalcon Oy

Kalle Muurila, Henri Väkiparta, Jere Laine

Sähkösuunnittelu Presa Oy

Matias Hyvönen

Palosuunnittelu Sitowise Oy

Esa Virta

Haku:

Avaa näköislehti:

Lisää artikkeleita:

Oletko kiinnostunut TRY:n toiminnasta tai haluatko mainostaa TRY:n viestintäkanavissa? Ota yhteyttä ja saat lisätietoa eri mahdollisuuksista.

Avainsanat: