Kasvavalla asuinalueella Naantalin kupeessa rakennetaan uutta K-Supermarketia. Omaleimaisuutta myymälätyömaalle on tuonut tontin sijainti kalliolla. Lisäksi myymälän alle on louhittu tila parkkihallille.

Naantalin Karvettiin, kehittyvälle alueelle on tekeillä upouusi KSupermarket. Vieressä on aiemminkin ollut vastaava myymälä, joka tulee poistumaan käytöstä uuden rakennuksen valmistuttua. Uuden myymälän kokonaisala on hieman alle 8000 m2, josta ykköskerroksessa eli myymälän osalla on yli 3000 m2 kerrosalaa.
Kohde toteutetaan jaettuna urakkana. Rakennustyöt Ville Kauppi Oy toimii kohteen pääurakoitsijana, jonka urakkakokonaisuuteen kuuluu pääurakoitsijavelvoitteiden lisäksi rakennustekniset työt. Keskon omina urakoina ovat alistetut sivu-urakat kuten LVI-työt, sähkötyöt ja automaatiotyöt ja kylmätyöt.
”Olemme tehneet Keskon kanssa paljonkin yhteistyötä jo aiemmin – muutos- ja laajennushankkeita muutaman kymmenen, uudiskohteita muutamia. Sekä tilaaja että marketin tekeminen ovat meille jo tuttuja”, kertoo projektipäällikkö Valtteri Särkiniemi.
Myymälän pohja on louhittu kallioon ja rakennuksen kahdella sivulla kallion reunat ulottuvat ihan työmaan tuntumaan. ”Noin 45000 kuutiota siitä on louhittu maa-ainesta. Ykköskerros tulee vieressä kulkevan tien tasoon ja maan alle tulee lämmin parkkihalli”, Särkiniemi kuvailee.
Maan alle tehtävät työt tuovat kohteeseen omaleimaisuutta ja Särkiniemi myöntää, että kellari rakenteena on haastava. ”Sitten on vielä tämä vuodenaika. Perustustyöt aloitettiin ihan marraskuun lopussa ja samalla viikolla talvi alkoi. On ollut aika koviakin kelejä.”
Louhinnan osalta on pitänyt ottaa huomioon sekin, että ympäristössä on paljon asutusta. ”Alueella on hiljattain ollut muitakin rakennushankkeita, ja asukkaat ovat nyt olleet aktiivisia yhteydenpidossa”, kertoo vastaava työnjohtaja Janne Nakkila.
Sitowise vastaa kohteen päärakennesuunnittelusta ja teräsrungon konepajasuunnittelusta. ”Meille kuuluvat myös pvp-elementtien kaaviot ja periaatedetaljit. Suunnittelemme riittävät tuet julkisivun pvp-elementtejä varten. Kokonaisuus pysyy paremmin hallinnassa, kun se on hanskassa yhdellä suunnittelijalla. Siten esimerkiksi teräsrungon ja kuorien yhteensovittaminen on helpompaa”, kommentoi päärakennesuunnittelija Jari Rantala.
Rantala toteaa kohteen olevan suhteellisen haasteellinen. ”Jotkin myymälät ovat suurempia, mutta tässä on joitakin haastavuutta lisääviä yksityiskohtia kuten pihakansi, jonka päädystä ajetaan sisään parkkihalliin. Lisäksi on vino päätyseinä, ja myös lastauslaiturin seinät ovat hiukan vinot. Seinien vinous tulee tontin rajoista. Lisäksi on paljon erilaisia betoniliittymisiä.”

Työmaalla pienet pulmakohdat on taklattu sujuvasti
Alkuun päästyään työmaa on edennyt hyvällä vauhdilla eteenpäin, vaikka kaikki ei ole ollut ihan suoraviivaista. ”Haasteita on ollut teräsrakenteen ja betonin yhteensovittamisessa. Maanpäälliset seinät on valettu montun ympärille, ja keskelle tulee pilarianturat. Pilarit ovat liittorakenteiset, eli niihin tulee raudoitus sisälle. Ja teräspilarit painevaletaan alakautta. Terästä on aika paljon, ja siinä on massiivisia rakenteita”, Särkiniemi sanoo.
Nakkila arvioi, että myymälän ykköskerros on liikerakentamista ajatellen aika selkeää tekemistä. ”Sisäpuolisilta rakenneratkaisuiltaan rakennus on aika tavanomainen, mutta siinä on huomioitu muuntojoustavuus, joka mahdollistaa myös myöhemmät tilamuutokset kaupallisten tarpeiden muuttuessa. Tilaratkaisuja on siis helppo myöhemmin muuttaa, kuten myymäläkohteissa on aika-ajoin ollut tapana tehdä.”
Tontti on tiukka, koska kallioleikkaukset ovat aivan myymälän seinien lähellä. ”Ne kaksi sivua, jotka tehdään kallioleikkauksen viereen, ovat tosi ahtaita. Rakennuksen katto tulee aika lähelle kallioita. Ehkä nelisen metriä jää väliä kallion ja ulkoseinän väliin. Nostojen kannalta tämä on hankalaa”, Nakkila sanoo.
Alkuvuodesta työmaalla oli tekeillä parkkihalli ja nosturi toimi kätevästi montun pohjalla. ”Nyt tehdään kaikki nostot sisäpuolelta, mutta kun aletaan nostaa ontelolaattaa, se täytyy sitten jo hoitaa ulkopuolelta. Nostosädettä kertyy 63 metriä”, kertoo asennuksista vastaava Jussi Puhakka Pektralta.
”Kohteessa on kauttaaltaan teräsrunko ja kun se tulee yhdeltä toimittajalta, se nousee nopeasti. Palkeissa on pitkiä jännevälejä, mikä osaltaan on puoltanut teräspilareiden käyttöä. Siinä eivät olisi vakiokonsolit kestäneet betonipilareissa”, Rantala kommentoi.
”Meidän urakkalaajuuteemme kuuluu rakennuksen teräsrunko, eli liittopilarit ja WQ-palkit ja ulkopuolelle vielä lastauslaiturialueet ja pääsisäänkäynnin katokset. Meillä on siinä myös asennukset mukana. Kaikki suunnittelu tehdään konepajakuvia myöten Sitowisella”, kertoo Pektralla projektista vastaava Jussi Taskinen.


Teräsrunko kannattelee design-ratkaisuja
Myymälän ulkonäöstä tulee huoliteltu. ”Tässä kohteessa on julkisivussa aika paljon design-verkkoja, ja päädyssä ne on ripustettu teräsrungosta konsoleilla. Mutta pääosin ne ovat lähempänä paneelipintaa, jolloin ne on kiinnitetty paneeliin omilla orsillaan. Julkisivuihin tulee ulkonäkösyistä myös näkymättömät listat, jotka ovat ihan litteitä”, Rantala kertoo.
Pvp-elementit listoineen toimittaa Areco Profiles. Myyntijohtaja Kasper Siintola kertoo asiakkaan toivoneen, että listoitus olisi mahdollisimman huomaamaton tai tasainen elementin pintaan nähden. ”Kehitimme oman tavan tuon piilolistoituksen tekemiseen.”
Rakennuksen julkisivuun tulee myös tiilimuurausta. ”Se tukeutuu sokkelin päälle ja saa vaakatuennan paneelista ja teräsrungosta”, Rantala sanoo.
Rantala kertoo kohteen olleen mieluinen suunniteltava, sillä hänellä itsellään on pitkä tausta teräksen parissa ja tässä kohteessa on saanut käyttää terästä paljon. ”Kellarissa on liittopilareita, ja sitten ensimmäisessä kerroksessa on normaaleja teräspilareita. Sekundääriristikoita on käytetty siellä ensimmäisen kerroksen katossa. Siinä on se hyvä puoli, että voidaan vetää LVIS-vedot diagonaalilinjojen välistä. Ristikon käyttäminen yläpohjassa helpottaa yleensäkin kanavavetoja.”
Teräksellä pystytään Rantalan kokemuksen mukaan varsin joustavasti tekemään kaikki erikoispaikat. ”Betoniin verrattuna etu on myös siinä, että pintakäsittely tulee maalattuna valmiina tehtaalta. Ja teräsrakenteilla saadaan tietysti jäykistys hoidettua. Jos koko rungossa on noin 350 tonnia rautaa, kellarin liittopilarit ja WQ-palkit ovat noin puolet siitä. Kesko vaatii kauppakeskuksiin aika kovan lattiakuorman, tuhat kiloa neliölle. Sekin johtaa siihen, että rakenteista tulee järeitä.”

Pektralle Karvettiin rakentuva myymälä on ollut aika normaali kohde. ”Hieman erikoisempi yksityiskohta on ollut juuri tuo, että myymälän alla olevassa parkkihallissa on aika isoja WQ-palkkeja. Jännevälit ovat pisimmillä noin 12 metriä. Ja WQ-palkkien osuus toimituksen kokonaismäärästä on noin puolet, mikä on aika paljon myymäläkohteessa”, Taskinen sanoo.
Myymälän osalta kaikki teräsrakenteet valmistetaan Pektran tehtaalla Korialla. ”Sieltä tulevat liittopilarit, ristikkorakenteet ja muu runkorakenne sekä tietysti katokset ja lastauslaiturirakenteet. WQpalkit tulevat alihankinnasta”, Taskinen kertoo.
Myös Areco Profilesille kohde on ollut selkeä ja mukavan kokoinen. ”Olemme useasti tehneet yhteistyötä Rakennustyöt Ville Kaupin kanssa ja kiitän heitä ratkaisukeskeisestä lähestymistavasta projekteissa. Sitä kautta oli tälläkin kertaa helppo lähteä hyvissä ajoin etsimään ratkaisua muun muassa tähän listoitustoiveeseen”, Siintola sanoo.
Arecolla on mietitty myös toimituksen tehokkuutta nimenomaan työmaan sujumisen kannalta. ”Toimitamme tuotteemme täysperävaunukuormin, avolavetilla. Niistä on sitten helppoa purkaa kuorma työmaalla joko suoraan ylöspäin tai molemmista sivuista. Olemme saaneet työmailta tästä hyvää palautetta. Toki pitää ottaa huomioon sää ja kuljetusmatkan pituus, aina tuo ei toki ole paras ratkaisu”, Siintola lisää.
Särkiniemi toteaa, että projekti on Rakennustyöt Ville Kaupille merkittävä kohde, varsinkin tällaiseen aikaan. ”Ja hyvin täällä on kaikkiaan mennyt. Toimitukset ovat tulleet ajallaan ja työmaaporukka on tehnyt hyvää työtä. -JP
K-Supermarket Karvetti
- Rakennuttaja: Kesko Oyj
- Pääurakoitsija: Rakennustyöt Ville Kauppi Oy
- Rakennesuunnittelu: Sitowise Oy
- Elementtiasennukset: Keski-Suomen Pelti ja Eristys Oy
- Teräsrunko: Pektra Oy
- Pvp-elementit: Areco Profiles Oy
- Liukukäytävä ja hissi: Kone
- Alumiiniovet ja ikkunat: Raision Metalli Oy
Pektran toimitus
- WQ-palkkeja 160 tonnia.
- Teräsrakenteita kaikkiaan noin 350 tonnia
Areco Profilesin toimitus
- Pvp-elementtiä kaikkiaan noin 2700 m2