Kirjalansalmen silta


Hankkeen tavoitteena on parantaa teollisten yritysten toimintaedellytyksiä ja luoda viihtyisä ja turvallinen reitti saaristoon kaikille tienkäyttäjille.

Kirjalansalmen silta sijaitsee Paraisten ja Kaarinan rajalla, missä maantie 180 ylittää Kirjalansalmen. Maantie 180 on ainoa yhteys mantereelta Turunmaan saaristoon. Nykyisin siltapaikalla sijaitsee vuonna 1963 valmistunut Kirjalansalmen riippusilta, jonka jännemitat ovat 25+220+25 metriä. Nykyinen silta on huonokuntoinen ja käyttöikänsä päässä. Nyt käynnissä olevassa allianssihankkeessa nykyisen sillan itäpuolelle rakennetaan uusi silta. Liikenteen on tarkoitus siirtyä uudelle sillalle vuonna 2025. Nykyisen siltaan liittyy noin 330 metrin tulopenger, joka puretaan uuden sillan valmistuttua.

Uusi silta on tyypiltään betonikantisen liittorakenteisen vinoköysisillan ja betonisen jännitetyn laattapalkkisillan yhdistelmä. Sillan kokonaispituus on 671,2 metriä. Sillan vinoköysiosuuden jännemitat tukivälillä T1-T4 ovat 43 + 265 + 120 metriä. Jännitetyn laattapalkkisillan osuudella tukivälillä T4T9 jännemitat ovat 43 + 43 +43 +43 + 35 metriä. Sillan hyödyllinen leveys on 16,25 metriä. Silta on jatkuva koko kannen pituudelta. Kansi on jäykästi pohjoispään maatuessa T1, muilla tuilla on pituussuunnassa liikkuva laakerointi.

Sillan tuet T2 ja T3 ovat pylonitukia. Pylonit ovat muodoltaan ns. H-pyloneita. Pylonin muodostavat kaksi erillistä jalkaa, jotka yhdistetään toisiinsa poikkipalkilla kannen alapuolelta. Pylonin jalat tukeutuvat yhteisen peruslaatan varaan. Pylonituet perustetaan porapaaluille. Teräsbetoniset pylonit ovat poikkileikkaukseltaan muuttuvia pilareita. Pylonijalan alaosan poikkileikkaus on massiivipoikkileikkaus, kannen yläpuolella poikkileikkaus on kotelo. Tuen T2 pylonien huippu on korkeudessa +77 ja korkeudessa +82 tuella T3.

Vinoköydet kiinnittyvät pylonin yläpäässä olevaan teräskoteloon, jonka sivupinnoille valetaan betonikuori. Sillan päällysrakenne on vinoköysiosuudella teräspalkkien ja betonilaatan muodostama liittorakenne. Teräsrakenne koostuu kahdesta pituussuuntaisesta pääkannatinpalkista ja niiden väliin sijoittuvista poikkipalkeista. Pääkannattimet ja poikkipalkit ovat hitsattuja I-palkkeja. Teräsbetoninen kansilaatta kiinnittyy pää- ja poikkipalkkien ylälaippojen vaarnoihin. Vinoköysillä tuetuissa jänteissä T2-T3 ja T3-T4 köysien alapään ankkurit kiinnittyvät teräksisiin köysipoikkipalkkeihin, jotka ovat ilmatiiviitä, jatkuvia hitsattuja kotelopalkkeja. Tulosillan päällysrakenne on 2-palkkinen jännitetty betonipalkki. Liittopalkki- ja betonipalkkipoikkileikkausten muutosalue on välituen T4 molemmin puolin.

AnttiSilvennoinen
Yksikönpäällikkö Sillat, Helsinki, WSP Finland Oy