Hailuotoon saadaan kiinteä yhteys


Oulun kupeessa merellä on käynnissä kaivattu rakennusurakka, jota on suunniteltu jo usealla vuosikymmenellä. Hailuotoon rakennetaan kiinteä yhteys, jonka siltaosuuksilla teräs on suuressa roolissa. Kahdesta sillasta toinen on teräksinen liittopalkkisilta ja kumpikin silta saa alleen järeät teräspaalut.

Hailuotoon rakennetaan parhaillaan kiinteää maantieyhteyttä Oulun Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välille. Kiinteä yhteys tulee korvaamaan lauttayhteyden, joka on ollut käytössä vuodesta 1968. Kiinteän yhteyden pituus on noin 8,4 km, joka sisältää pengertieosuuden sekä Huikun ja Riutun pitkät sillat. Hankkeen toteutuksesta vastaa allianssi, jonka osapuolet ovat Väylävirasto, GRK Suomi Oy, AFRY Finland Oy ja A-Insinöörit Suunnittelu Oy. Oulunsalosta Hailuotoon rakennetaan kaksi siltaa. Niistä Hailuodon päähän sijoittuu Huikun silta, jolle tulee kokonaispituutta 767 m. Siitä tehdään 9-aukkoinen teräksinen jatkuva liittopalkkisilta. Oulunsalon päähään valmistuvalle Riutun sillalle tulee pituutta 737 m. Se on 10-aukkoinen jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta. Kumpikin silta perustetaan lyötävillä teräsputkipaaluilla tiiviin moreenikerroksen varaan.

Huikun sillan teräsrakenteet urakoi Steel Group Pohjanmaa. “Projekti sisältää osaltamme sillan konepajavalmistuksen lisäksi myös asennuksen. Asennus sisältää asennushitsauksien lisäksi työmaamaalauksen sekä sillan vedon paikalleen tukiväli kerrallaan”, kertoo toimitusjohtaja Henrik Kiviniemi. Vetokertoja tulee olemaan yhteensä kahdeksan. ”Viimeisen vedon jälkeen silta lasketaan tunkeilla lopullisten laakereiden päälle ja hitsataan kiinni. Valmistuksen suunnitelmat tulevat tilaajalta, mutta toimituksemme sisältää myös jonkin verran työmaalle tarvittavaa asennussuunnittelua”, Kiviniemi kertoo. Siltaan tulee Steel Group Pohjanmaan toimituksessa kaikkiaan 2 300 000 kg terästä. Silta toimitetaan työmaalle valmiina lohkoina, joita valmistetaan konepajalla yhteensä 25 kpl. Lohkojen pituudet vaihtelevat 21,5–36 metrin välillä. Korkeutta lohkoilla on 4,2 m, leveyttä 6,4 m ja niiden painot vaihtelevat 79 500–103 500 kg:n välillä.

Ensimmäisiä Huikun sillan siltalohkoja viedään työmaalle.

Kiviniemi toteaa, että silta on poikkeuksellisen suuri. ”Näin pitkiä siltoja tehdään Suomessa todella harvakseltaan. Jo tarjousvaiheessa on ollut paljon suunniteltavaa isojen lohkojen valmistuksesta kuljetukseen ja asennukseen. Lohkojen suuri koko ja korkeus tekee sillan valmistuksesta ja erityisesti asentamisesta erittäin vaativan projektin. Lisäksi tietysti olosuhteet merellä ovat kaikin puolin vaativat.” Projekti on edennyt suunnitelmien mukaan. ”Pääsemme aloittamaan työmaalla jopa paria kuukautta ennemmin kuin alun perin oli suunniteltu. Tämän vuoden loppuun mennessä silta on meidän osaltamme asennettu ja kesälle 2026 jää mahdollisesti ainoastaan jotain pieniä töitä ja maalauskorjauksia”, Kiviniemi sanoo.

Merelliset olosuhteet vaativat hyvin testatun maalausjärjestelmän

PPG Tikkurila toimittaa Huikun sillan maalausjärjestelmät. ”Kun Suomessa tehdään tällainen poikkeava kohde, yli 700 m pitkä terässilta, onhan se hienoa olla mukana toimittajana”, kommentoi PPG Tikkurilan avainasiakaspäällikkö Paavo Kareinen. Siltaprojekteissa maalausten tekninen puoli on Kareisen mukaan yleensä hyvin selkeä. ”Varsinkin isoissa projekteissa käytetään pääsääntöisesti Väyläviraston hyväksymiä maalausjärjestelmiä.” Tikkurila on lähivuosina toimittanut maalausjärjestelmän useaan isoon siltakohteeseen. Näitä ovat esimerkiksi Kruunuvuoren silta Helsingissä, Kirjalansalmen silta Paraisilla ja mittava rautatiesiltojen huoltomaalaus Tampereen keskustassa.

PPG Tikkurilan palvelukokonaisuus muodostuu Kareisen mukaan aina projektikohtaisesti, asiakkaan toiveista riippuen. ”Tarvittaessa voimme tarjota muun muassa tarkastuspalvelua ja konsultoida maalausjärjestelmän valinnassa. Siltamaalauksissa puhutaan aina monikerrosjärjestelmistä. Suunnittelemme kokonaisuuden niin, että maalauksen läpimeno olisi mahdollisimman kustannustehokasta ja nopeaa.” PPG Tikkurilan teollisuusmaalien teknisen palvelun päällikkö Juha Kilpinen on ollut pitkään mukana teräsrakenteiden SILKO-työryhmässä. SILKO-toiminnassa ohjeistetaan ja kehitetään siltojen, tunneleiden ja vesiväylärakenteiden korjaussuunnittelua. SILKO-toimintaa kokonaisuutena johtaa ja siitä vastaa Väylävirasto. Kilpisen arvion mukaan suurimmalla osalla siltaurakoitsijoista on vankka kokemus siltojen pintakäsittelystä. ”He eivät yleensä tarvitse maalausjärjestelmien osalta opastusta tai neuvoja, ja useimmiten heillä on myös laadunvalvontaan osaavat tekijät. Toki aina välillä tulee jotain poikkeavaa, jolloin sitten autamme ja ohjeistamme. Joskus asiakas myös toivoo, että meiltä joku käy projektin edetessä mittaamassa kalvon paksuuksia ja vetolujuuksia. Siten saadaan tilaajan käyttöön myös kolmannen osapuolen laatudokumentoinnit.”

Vaativat siltamaalaukset toteutetaan aina monikerrosjärjestelmänä. Väriksi on valittu sininen, jotta siltarakenteet sopisivat harmonisesti maisemaan

Silloin kun tilaajana ei ole Väylävirasto, saatetaan kaivata enemmän tukea asioiden selvittämiseen.  ”Näin on myös silloin, jos kyseessä on jokin huoltomaalauskohde, joka on maalattu kauan sitten. Aiemmat ratkaisut voivat olla hyvin poikkeavia, ja ei tiedetä mitä maalausjärjestelmää on käytetty. Entisaikoina käytettyjen tuotteiden tilalle ei myöskään välttämättä löydy korvaavia tuotteita”, Kilpinen sanoo. Hailuodon sillan maalausjärjestelmään ohjeistus on tullut Väylävirastolta. ”Sen mukaan toteutetaan LIVI A1-viisikerrosmaalausjärjestelmä. Sinkkipitoinen pohjamaali varmistaa erinomaisen korroosiosuojan. Kaksi välikerrosta maalataan rautapigmentoidulla epoksimaalilla, jolla saadaan tiivis ja kestävä maalausjärjestelmä. Lopullinen värisävy ja UV-kesto saavutetaan kahdella polyuretaanipintamaalikerroksella ”, Kareinen kertoo. Kareinen painottaa, että silloissa halutaan maalauksenkin osalta pitkäaikaiskestävyyttä ja huoltovapautta.

Luotettavuus ja tehokkuus tärkeitä maalauksessa

Steel Group Pohjanmaan Henrik Kiviniemi kertoo, että oli helppoa valita PPG Tikkurila maalausjärjestelmän toimittajaksi. “Olemme tehneet PPG Tikkurilan kanssa yhteistyötä useita vuosia isoissa projekteissa ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä heidän tuotteisiinsa ja toimituksiinsa.”
Kareinen toteaa, että siltaprojekteista on yleensäkin tullut PPG Tikkurilalle hyvää palautetta. ”Asiakkailta olemme kuulleet, että tuotteemme ovat nopeuttaneet heidän maalausprosessiaan ja parantaneet maalaamon tuottavuutta. Valikoimassamme on nopeammin kuivuvia tuotteita, joilla on lyhyet päällemaalausajat. Asiakkaan näkökulmasta tämä on selkeästi ollut tärkeää.”

Isoissa silloissa käytettävillä PPG Tikkurilan järjestelmillä on maalattu kymmenien vuosien aikana lukuisia siltoja. ”Kokonaismäärä liikkuu ehkä sadoissa. Lähes kaikki isot teräspalkkisillat Suomessa on tehty näillä samoilla järjestelmillä. Nämä hyvin testatut järjestelmät ovat luotettavia”, Kilpinen sanoo. Hailuodon maalausjärjestelmää pohdittaessa oli heti pitkälti selvillä, mitä kannattaa lähteä ehdottamaan. ”Yhdessä mietitään paljon asioita myös kustannusten ja kuivumisaikojen kannalta. Tämä on sellaista päivittäistä työtä asiakkaan kanssa”, Kareinen sanoo. -JP

Kiinteä yhteys Hailuotoon

Tilaaja: Väylävirasto

Rakentaja: GRK

Suunnittelut: Geotekninen, Riutun silta ja ympäristö: AFRY

Suunnittelut: Huikun silta ja väylä: A-Insinöörit

Hailuodon siltojen keskeiset teräsrakenteet

Silta S1 eli Huikun silta, 9-aukkoinen teräksinen jatkuva liittopalkkisilta

Teräsrakenteet: Steel Group Pohjanmaa Oy

Kaikkiaan yhteensä 2 300 000 kg. Päämateriaalit ovat: säänkestävä S460MLW, varusteluosat ja sillan putkipalkkiristikot säänkestävä S55K2W ja S355WH.

Paalut: SSAB

Silta perustetaan lyötävillä teräsputkipaaluilla tiiviin moreenikerroksen varaan

─ Maatuilla T1 ja T10 paaluina Ø610/12,5

─ Välituilla T2-T9 paaluina Ø914/14,2(12,5)

Rakentaminen työsillalta, joka perustettu lyötäville teräsputkipaaluille Ø273/8,0

Silta S2 eli Riutun silta, 10-aukkoinen jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta

Paalut: SSAB

Silta perustetaan lyötävillä teräsputkipaaluilla tiiviin moreenikerroksen varaan

 ─ Maatuilla T1 ja T10 paaluina Ø610/12,5

 ─ Välituilla T2-T9 paaluina Ø1220/14,2(12,5)

Haku:

Avaa näköislehti:

Lisää artikkeleita:

Oletko kiinnostunut TRY:n toiminnasta tai haluatko mainostaa TRY:n viestintäkanavissa? Ota yhteyttä ja saat lisätietoa eri mahdollisuuksista.

Avainsanat: