Hailuodon siltojen alle tulee järeät teräspaalut


Huikun silta ja Riutun silta perustetaan teräspaaluille. Hankealue on Suomessa poikkeuksellisen, joten sekä paalut että paalutuksen toteutus ovat vaatineet huomattavan paljon työtä.

Hailuodon rakenteilla olevaan kiinteään yhteyteen kuuluu kaksi isoa siltaa, joista kumpikin saa alleen teräspaalut. Hankealue sijaitsee Muhoksen muodostuman alueella, jossa kallioperä vajosi noin 1,3 miljardia vuotta sitten. Sedimentoituneen savikiven laatu on epävarmaa, ja sen päällä on kymmeniä metrejä maaperäkerroksia. Paalutuksen kannalta alue on haasteellinen.Hanketta luotsaa allianssi, jossa GRK toimii toteuttajaosapuolena. Paalujen asennuksen GRK tilasi KFS Finlandilta. ”Kokonaisuutena työt ovat edenneet mukavasti. Penger Hailuotoon valmistui työmaan käyttöön suunniteltua nopeammin, mikä helpotti logistiikkaa sekä vähensi lauttaliikenteelle aiheutuvia häiriöitä. Lisäksi työsillan rakentamistapa mereltä käsin oli menestys”, kertoo GRK:n projektipäällikkö Timo Takala.

Huikun sillan paalutusta työsillan päältä talvella.

Takala toteaa, että RR1200-paalujen asentaminen oli kuitenkin ennakkoon arvioitua työläämpää. ”Lyöntimäärät nousivat koepaalutuksesta saatua tietoa suuremmiksi ja tunkeutumista helpotettiin esiporauksella.” Teräspaalut on toimittanut SSAB. ”Allianssi valitsi kohteeseen meidän isot, lyötävät paalumme. Hailuodon puoleinen silta seisoo RR900-paaluilla ja Oulunsalon puoleinen niillä RR1200-paaluilla. Lisäksi molemmissa silloissa on RR600-paaluja maatuissa. Niissä on kahta eri seinämävahvuutta, mutta kaikissa on teräslaatuna on S550J2H, eli ne ovat erikoislujia”, kuvailee myyntipäällikkö Mikael Lammassaari SSAB:ltä.

Joustavuutta tiukalla aikataululla

Lammassaari kertoo, että PDA-mittauksissa eli paalujen dynaamisessa kuormituskokeessa todettiin vaatimusten olevan kovat. “Niihin RR1200-paaluihin suunniteltiin sitten vielä erikoiskalliokärki.” SSAB:n paalutuotteiden vetäjä Petri Suonpuro kertoo, että projektin edetessä huomattiin myös tarvetta lisäpaaluille. ”Kun näitä kokoja ei ole valmiina suoraan hyllyssä, toki alkuun oli pientä haastetta löytää tarpeeksi kiinnihitsauskapasiteettia ja saada kaikki toimitettua tarvittavassa aikataulussa. Yhteistyössä asiakkaan kanssa aikatauluhaasteet saatiin kuitenkin hyvin hallintaan ja GRK tilasi myös lisäpaalut todella hyvissä ajoin.”

RR1200-paaluja tarvittiin lisää 68 kappaletta. ”Jotta niitä saatiin kiinnihitsattua tarpeeksi nopealla aikataululla, hankimme nopeasti lisäkapasiteettia. Isojen kärkien hitsaus vaati paljon resursseja, ja kun samaan aikaan tehtiin toisella sillalle ysisatasia, kärkihitsauskapasiteettia tarvittiin kerralla paljon”, Suonpuro sanoo.
Suonpuro ja Lammassaari toteavat, että on hienoa saada olla mukana toimittajana näin merkittävässä projektissa. ”Kunnioitimme projektia siinä määrin, että koko Oulaisten tehtaan henkilökunta kävi työmaalla kahdessa erässä tutustumassa”, Suonpuro sanoo. Takala toteaa vielä, että teräksen käytön kannalta kohde on monin tavoin kiinnostava. ”Hankkeella on merkittävä määrä terästä myös työnaikaisissa rakenteissa kuten työsillassa, kasuuneissa ja väliaikaisissa satamarakenteissa. Näiden jatkokäytön ja hyödyntämisen suunnittelu on tärkeässä roolissa.” -JP

Haku:

Avaa näköislehti:

Lisää artikkeleita:

Oletko kiinnostunut TRY:n toiminnasta tai haluatko mainostaa TRY:n viestintäkanavissa? Ota yhteyttä ja saat lisätietoa eri mahdollisuuksista.

Avainsanat: