Kuusijärven terässillalle European Steel Design Award 2021 -palkinto

Timo Koivisto (timo.koivisto a rakennusteollisuus.fi), 18.10.2021

Sipoonkorvessa Vantaalla sijaitseva Kuusijärven silta on voittanut European Steel Design Award 2021 -palkinnon Euroopan teräsrakenneyhdistysten kattojärjestön European Convention for Constructional Steelwork (ECCS) järjestämässä teräsrakenteiden suunnittelukilpailussa. Jäsenmaat nimesivät kilpailuun useita teräsrakentamisen projekteja ja näiden kohteiden joukosta palkintolauta valitsi kilpailun kriteerit täyttävät voittajat. Kokonaiskilpailun European Steel Design Award 2021 Laureate -palkinnon voittajaksi julistettiin Brysselissä olleessa palkintogaalassa Norjassa sijaitseva Hurtigruten Museo.

uutiskuva

Tuomaristo kommentoi Kuusijärven siltaa: ”Silta sulautuu kuin suuri vaakasuora puu pohjoismaiseen maisemaan, joka ulottuu oksineen maahan asti. Sillan tukipilarit muistuttavat elävästi puun runkoja.”

Kuusijärven silta tervehtii luontoa suunnittelullaan ja valituilla materiaaleillaan. Sillan elinkaarta käytettyjen materiaalien osalta on arvoitu huolellisesti ja se on itsessään kunnianosoitus ympäröivälle luonnonpuistolle. Sillalle johtavat reitit ja sillan sijainti suunniteltiin huolellisesti ottaen huomioon ja mukauttamalla olemassa olevat reitit ja polut sekä metsän topografia.

Kuusijärven silta on erinomainen esimerkki teräksen käytöstä kestävässä rakentamisessa. Päämateriaalina oleva Cor-Ten teräs on Suomessa tuotettua ja 100 % kierrätettävää. Silta on käytännössä myös huoltovapaa.

• Tilaaja: Vantaan kaupunki
  • Arkkitehti- ja rakennesuunnittelu: WSP Finland Oy
  • Pääurakoitsija: Destia Oy
  • Teräsurakoitsija: Nordec Group