SSAB:n Raahen tehtaalla vähennetään päästöjä askel kerrallaan

Janne Tähtikunnas (janne.tahtikunnas a tryry.fi), 9.9.2019

SSAB:n tavoite on nollata fossiiliset hiilidioksidipäästöt Raahen tehtaalla 2040-luvulla. Sitä ennen tehtaalla vähennetään päästöjä askel kerrallaan. Tehtaalla on jo vaihdettu polttoaineita ympäristöystävällisempiin, testattu biohiiltä masuunin raaka-aineena ja tehty investointeja, joilla on ollut päästöjä vähentävä vaikutus. Mutta mikä on yksittäisten työntekijöiden rooli? Voivatko he osallistua päästövähennystalkoisiin omassa työssään? Vastaus on kyllä. Tästä hyvä esimerkki on Meroxin Jaakko Louhisalmen tekemä valinta omassa työssään.

SSAB ja Merox pyrkivät yhdessä vähentämään jätteitä ja sivutuotteita sekä lisäämään SSAB:n sivutuotteiden käyttöä. Tämä on jo itsessään ympäristökuormitusta vähentävää toimintaa, mutta silti Jaakko Louhisalmi Meroxilta huomasi pohtivansa, mitä hän voisi tehdä vielä lisäksi päästöjen vähentämiseksi -yhdessä työkavereidensa kanssa.

Nyt Raahen tehtaalle on polkaistu alulle yhteensä 1100 puun hiilinielu, joka saa pian myös nimen. Päivän aikana henkilöstöltä tuli yhteensä 128 nimiehdotusta, joista on nyt arvottu viisi vaihtoehtoa. Onko metsä nimeltään Merox-metsä, Teräspuisto, Teräsmetsä, Hiilinielu vai Hiilisieppari – sen päättää pian tehtaan henkilöstö.

Lisää aiheesta ja kuvia SSAB:n sivuilla.