Positiivisia uutisia standardisointimaailmasta

Janne Tähtikunnas (janne.tahtikunnas a tryry.fi), 8.5.2017

Viime vuonna CEN pyysi jäsenmailta kommentteja prEN 1993-1-1 ensimmäiseen standardiehdotukseen ns. first draftiin.

TRY laati pääasiallisesti kommenttivastaukset, jotka sitten kierrätettiin K103-komitean edustajille edelleen kommentoitavaksi.  K103 edustaa Suomen virallista näkökantaa, jossa on mukana edustajia mm. teollisuudesta, yliopistoista, ympäristöministeriö, ilmoitettuja laitoksia. K103 puheenjohtaja ja sihteeri ovat yleensä olleet TRY:n edustajia.

Suomesta lähetettiin prEN 1993-1-1 first draftiin editoriaalisia ja teknisiä kommentteja 21 kpl, joista 18 hyväksyttiin eli hyväksymisprosentti oli varsin hyvä 86 %.

TRY:n toiminnalla ja aktiivisten jäsenien osallistumisella standardisointiin on todellakin vaikutusta standardien sisältöön.

Tällä hetkellä on menossa prEN 1993-1-1 ns. second draftin kommentointi vaihe. Lähettämällä kommentteja TRY:lle ja mielellään englanniksi voitte vaikuttaa standardien tulevaan sisältöön.